Varaa lentosi!
- Minne ja milloin haluat matkustaa?
Omatoimimatkojen erityisehdot
1. Omatoimimatkojen erityisehdot (Omatoimiset lento+hotelli+golf-paketit)
Golf Plaisirin reittilennoilla tapahtuvien matkojen erityisehdot, jotka on päivitetty 1.7.2018. Golf Plaisirin omatoimimatka (lento+hotelli) matkapaketteihin sovelletaan Yleisten matkapakettiehtojen lisäksi alla olevia erityisehtoja.
Golf Plaisirilta ostettujen/välitettävien yleisimpien lentoyhtiöiden (kuten Finnair, Norwegian, Air Berlin, Air Baltic, Lufthansa ja TAP Portugal) lentoyhtiö kohtaiset ehdot löytyvät lentoyhtiöiden nettisivuilta. Peruutus- ja muutoskulut määräytyvät valitun lentoyhtiön ja hotellin varaus- ja myyntiehtojen mukaisesti. Golf Plaisir noudattaa lentoyhtiöiden omia peruutus- ja muutosehtoja, jotka eivät yleensä salli kuluttomia muutoksia tai peruutuksia. Lisäksi Golf Plaisir pidättää muutos- ja peruutustapauksissa omat toimistokulut. Mikäli asiakas tarvitsee tarkat lentoyhtiökohtaiset peruutus- ja muutosehdot ennen ostopäätöstä, hän voi tarvittaessa ottaa yhteyttä Golf Plaisirin asiakaspalveluun.
1.1. Matkan varaaminen ja sopimuksen syntyminen
Matkustajan vastuulla on tarkistaa varaustietojen oikeellisuus. Erityisen tärkeää on, että nimitiedot ovat passiin painetussa muodossa. Jos matkustajan saamassa varausvahvistuksessa olevissa tiedoissa on virheitä, tulee matkustajan ottaa yhteyttä Golf Plaisiriin. Matkustajan tulee myös ottaa yhteyttä matkanjärjestäjään, mikäli varausprosessi internetistä varattaessa keskeytyy. Mikäli matkan varaaja antaa nimet tai muut tiedot virheellisesti, Golf Plaisir ei vastaa mahdollisista seurauksista. Matkustajaa sitova sopimus syntyy, kun matkanjärjestäjän määräämä maksu on maksettu. Suorittamalla maksun matkustaja hyväksyy samalla nämä erityisehdot. Varauksen tekijän tulee olla vähintään 18-vuotias. Matkustajan tulee huolehtia, että hänellä on matkavakuutus.
1.2. Matkan maksaminen
Matka on maksettava Golf Plaisirille varausvaiheessa. Mikäli matkustaja ei maksa matkanjärjestäjän määräämää maksua määräaikaan mennessä, pidättää Golf Plaisir oikeuden peruuttaa varauksen siitä asiakkaalle erikseen ilmoittamatta.
1.3. Hinnat
Reittilennoilla tehtävien matkojen hinnat perustuvat matkan varausvaiheessa voimassa oleviin lentohintoihin, veroihin ja valuuttakursseihin. Mikäli niissä tapahtuu muutoksia ennen lipun/matkadokumentin kirjoitusta, muuttuu vastaavasti myös matkan hinta. Lentolippuihin kirjoitettavat pakolliset verot ja matkustajamaksut sisältyvät hintaan. Asiakkaan tulee itse maksaa käteisellä paikan päällä paikalliselle viranomaiselle lentokenttäverot jotka pitää maksaa joitakin kohteissa maasta poistuttaessa. Lisäksi joissakin kohteissa maksettavaksi tulee kaupunkivero, minkä asiakas maksaa paikanpäällä hotellissa. Lentohinnat perustuvat alimpien varausluokkien hintoihin, jotka ovat voimassa vain rajoitetusti tietyin ennakko-ostoehdoin. Matkan hintaan sisältyvät vain ne palvelut, jotka on eritelty hintaan kuuluvaksi varausvahvistuksessa. Mies- tai naispaikkoja yksinmatkustaville ei myydä erikseen. Niiden, jotka haluavat yhden hengen huoneen, on varattava sellainen lisämaksua vastaan. EU-maissa arvonlisävero sisältyy matkojen hintaan.
Lapsialennukset
Sylilapseksi katsotaan alle 2-vuotias lapsi. Sylilapsi ei ole oikeutettu omaan istumapaikkaan. Häneltä veloitetaan lentoyhtiön määräämä sylilapsihinta. Golf Plaisirin hinnoissa ei ole eritelty lapsialennuksia vaan ne sisältyvät kokonaishintaan.
1.4. Muutokset ja peruutukset
Golf Plaisirin omatoimimatkat toteutetaan reittilennoilla. Peruutus- ja muutoskulut määräytyvät valitun lentoyhtiön ja hotellin varaus- ja myyntiehtojen mukaisesti. Golf Plaisirilta ostettujen/välitettävien yleisimpien lentoyhtiöiden (kuten Finnair, Norwegian, Air Berlin, Air Baltic, Lufthansa ja TAP Portugal) lentoyhtiö kohtaiset ehdot löytyvät lentoyhtiöiden nettisivuilta.
Golf Plaisir noudattaa lentoyhtiöiden omia peruutus- ja muutosehtoja, jotka eivät yleensä salli mitään muutoksia. Suurin osa muutoksista käsitellään peruutuksina ja uuden varauksen tekemisenä. Lisäksi Golf Plaisir pidättävät muutos- ja peruutustapauksissa omat toimistokulut. Muutoksia koskevat muutoskulut, jotka ovat lentoyhtiökohtaisia ja kuuluvat asiakkaan maksettavaksi. Golf Plaisir avustaa muutosten tekemisessä. Mikäli asiakas tarvitsee tarkat lentoyhtiökohtaiset peruutus- ja muutosehdot ennen ostopäätöstä, hän voi tarvittaessa ottaa yhteyttä Golf Plaisirin asiakaspalveluun.
Muutokset
Reittilentovarauksiin sallitaan muutokset ainoastaan silloin, kun lentolippuja ei ole vielä maksettu eikä kirjoitettu. Golf Plaisirin kautta ostetut reittilentoliput kirjoitetaan heti oston yhteydessä eikä tämän jälkeen päivämäärän tai lennon muuttaminen ole lipun säännöistä johtuen aina mahdollista, vaan muutos käsitellään peruutuksena. Reittilennoilla nimenmuutos käsitellään aina peruutuksena ja uuden lentolipun varaamisena. Hotellivarauksen muutossäännöt vaihtelevat hotellista riippuen. Ota yhteyttä Golf Plaisiriin muutos- ja peruutustapauksissa.
Peruutukset
Golf Plaisir noudattaa Yleisistä matkapakettiehdoista poiketen (YVE 4,5 ja 8) seuraavia peruutusehtoja:
Reittilennoilla noudatetaan peruutustapauksessa aina lentoyhtiöiden omia takaisinmaksusääntöjä. Takaisinmaksu on lähes kaikkien lentolipputyyppien osalta joko hyvin rajoitettua tai mahdotonta peruutuksen syystä riippumatta. Jos lentolippu on jo kirjoitettu, peritään matkustajalta aina lentoyhtiöiden Golf Plaisirilta perimät kulut sekä toimistokuluina 50 €/henkilö. Käyttämättä jääneitä palveluita ei hyvitetä.
Hotellivarauksen muutos- ja peruutusehdot vaihtelevat hotellista ja majoituksen ajankohdasta riippuen. Peruutus- ja muutosehdot ovat lähes poikkeuksetta erityisen tiukkoja. Peruutus- ja muutoskulut ovat matkustajalta aina hotellien Golf Plaisirilta perimät kulut sekä toimistokuluina 50 €/henkilö per huone. Mikäli asiakas käyttää varatun ja vahvistetun lento- tai hotellivarauksen vain osittain, ei hänellä ole oikeutta takaisinmaksuun.
Golfkenttien lähtöaikojen peruutuskulut ovat 15 €/henkilö per varaus ja tämä on mahdollista vain golfklubin niin salliessa. Tapauksissa, joissa golfkentän kunto on merkittävästi heikentynyt tai koko kenttä on jouduttu sulkea sääolosuhteiden, kuten sateen, myrskyn, kuivuuden, lumen, pakkasen, ukkosen tai muun syyn vuoksi, green fee -korvaus maksetaan vain, jos Golf Plaisir saa korvauksen isännöivältä golfklubilta.
Mikäli matkalle pääsy estyy puutteellisten asiakirjojen, kuten esim. passin, viisumin tai transit- eli läpikulkuviisumin puuttumisen takia, ei asiakkaalla ole oikeutta matkan hinnan takaisinmaksuun. Jos matkustajaa kohtaa odottamaton ja vakava tapahtuma ja hänellä on matkapakettilain 15 §:n 1 mom. 3 kohdan ja Yleisten matkapakettiehtojen mukainen oikeus peruuttaa matka, Golf Plaisirilla on oikeus periä palveluntuottajan (lentoyhtiö, hotelli tms.) perimät kulut sekä toimistokulut. Golf Plaisir ei sen sijaan ole oikeutettu korvaukseen menettämänsä liikevoiton osalta.
1.5. Lennot
Minimi- ja maksimioleskelusäännöt kohteessa vaihtelevat lentoyhtiöittäin ja kohteittain. Euroopassa minimioleskelu on joko pe-la tai la-su välinen yö tai arkena yleensä 3 yötä. Maksimioleskelu on yleensä 1 kuukausi. Kaukokohteissa maksimioleskelu 3 kuukautta. Matkanjärjestäjä ei vastaa istumapaikkojen jaosta reittilennoilla, joten emme voi taata asiakkaillemme vierekkäisiä istumapaikkoja koneessa. Matkatavaroiden kuljetuksessa sovelletaan ko. lentoyhtiön voimassa olevia määräyksiä. Lentoyhtiö voi veloittaa erikseen kirjattavasta matkatavarasta. Lentolippu on käytettävä varauksen mukaisessa järjestyksessä. Mikäli jotain lippuun merkittyä lentoa ei käytetä, peruuntuu varaus muiden lentojen osalta. Lentolippu on henkilökohtainen eikä sitä voi luovuttaa toiselle henkilölle. Tietyt lentoyhtiöt tekevät yhteistyötä ja tämän vuoksi lennon voi joskus lentää muukin kuin varauksessa ja lentolipussa ilmoitettu lentoyhtiö (codeshare-lento). Tarkemmista säännöistä ja matkatavararajoituksista saa lisätietoja Golf Plaisirin asiakaspalvelusta tai ko. lentoyhtiön internetsivuilta.
Aikatauluihin voi tulla muutoksia. Koska Golf Plaisirin reittilentomatkat ovat omatoimimatkoja, sitoutuu matkustaja itse tarvittaessa vahvistamaan uudelleen lentomatkansa ja tarkistamaan mahdolliset aikataulumuutokset matkan aikana. Lisäksi hänen tulee itse huolehtia siitä, että hän saapuu lentokentälle ajoissa lähtöselvitystä varten.
1.6. Lentoyhtiön tekemät muutokset
Lentoyhtiö saattaa joutua muuttamaan aikatauluja ja reititystä ennen matkaa tai matkan aikana. Mahdollisista ennen matkaa tapahtuvista muutoksista ilmoitamme sähköpostilla, kirjeellä, soittamalla tai tekstiviestillä. Matkustajan velvollisuutena on tarkistaa paluulennon lähtöaika suoraan lentoyhtiöltä mahdollisten aikataulumuutosten varalta. Suosittelemme kansainväliseen lentoon liittyvälle kotimaan lennolle lipputyyppiä, jonka voi tarvittaessa ulkomaan lennon aikataulun muuttumisen tai lennon myöhästymisen takia muuttaa. Virhetilanteissa lentoyhtiö on vastuussa ja asiakkaan tulee olla suoraan yhteydessä ko. lentoyhtiöön, esim. kadonneiden matkatavaroiden osalta.
1.7. Muutokset
Varaamme oikeuden muuttaa tietoja, järjestelyjä ja sopimusehtoja ennen sopimuksen syntymistä. Jos matkajärjestelyihin tulee muutoksia matkavarauksen tekemisen jälkeen, ilmoitamme niistä sähköpostilla, kirjeellä, soittamalla tai tekstiviestillä. Matkustajan tulee ilmoittaa Golf Plaisirille, mikäli hänen yhteystietonsa muuttuvat varauksen teon jälkeen.
1.8. Passi ja viisumi
Matkustajan on itse huolehdittava matkalla tarvittavista asiakirjoista (passi, viisumi, rokotustodistus). Matkustaja vastaa myös itse niiden kustannuksista. EU-maissa 1.3.1999 jälkeen myönnettyä henkilökorttia voidaan käyttää passin sijaan matkustusasiakirjana tietyissä maissa. Tarkista tarkemmat tiedot Poliisin internetsivuilta www.poliisi.fi (Henkilökortti > Henkilökortti matkustusasiakirjana). Kela-kortti tai ajokortti eivät ole riittäviä matkustusasiakirjoja. EU:n ulkopuolelle matkustettaessa passi on välttämätön. Muiden maiden kansalaisia pyydetään tarkistamaan passi- ja viisumivaatimukset kohdemaan lähetystöstä hyvissä ajoin ennen matkaa. Golf Plaisir ei vastaa mahdollisista matkustajalle aiheutuvista vahingosta, mikäli hänen matkansa estyy puutteellisten matkustusasiakirjojen vuoksi. Viisumi/turistikortti tarvitaan mm. seuraaviin maihin: USA (pakollinen sähköinen ESTA-maahantulolomake), Kiina, Kuuba, Australia, Intia.
Yhdysvaltojen viranomaisten vaatimien turvamääräysten mukaan matkustajan on toimitettava suoraan lentoyhtiölle ennen lähtöä seuraavat tiedot: nimi ja sukupuoli (kuten ne ovat passissa), syntymäaika, kansallisuus, passin numero ja voimassaoloaika sekä myöntämispaikka, osoitetiedot kotimaassa ja osoitetiedot Yhdysvalloissa ensimmäisenä yönä. Useimmat lentoyhtiöt toivovat, että matkustajat ilmoittavat tiedot lentoyhtiön internetsivujen kautta.
1.9. Opaspalvelut
Golf Plaisirin omatoimimatkoilla ei ole opaspalveluja.
1.10. Rokotukset ja terveys
Kohdemaahan tarvittavat rokotukset ja mahdolliset rokotustodistukset tulee tarkistaa hyvissä ajoin ennen matkaa. Terveydenhoitoalan ammattilaisilta saa neuvoja siitä millaisia rokotuksia matkalle on suositeltava ottaa. Matkanjärjestäjä ei ole vastuullinen ilmoittamaan matkakohteista pysyvästi tai ajoittain saatavista sairauksista. Lisätietoa löytyy Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen internetsivuilta www.thl.fi (Rokottaminen > Matkailijan terveysopas).
1.11. Matkavakuutus
Matkavakuutus ei sisälly matkan hintaan.
1.12. Turvallisuus
Ulkomailla matkustajien turvallisuudesta vastaavat ensisijaisesti kyseisen maan viranomaiset. Ulkoasiainministeriön edustustojen eri maiden yhteystiedot sekä ajankohtaiset matkustustiedotteet löytyvät ulkoasianministeriön internetsivuilta www.formin.fi.
1.13. Matkustusilmoitus
Matkustaja voi halutessaan ilmoittaa ulkoministeriölle matka- ja yhteystietonsa.
Ilmoitus internetissä: www.matkustusilmoitus.fi
Ilmoitus tekstiviestillä: http://formin.finland.fi/doc/mobiili/matkustusilmoitus.html
1.14. Asiakaspalautteet
Matkaa koskevat huomautukset on tehtävä mahdollisuuksien mukaan jo kohteessa Golf Plaisirin paikalliselle yhteistyökumppanille, Golf Plaisirin asiakaspalveluun aukioloaikojen puitteessa tai esimerkiksi hotellille, jotta asiaan saataisiin tyydyttävä ratkaisu jo matkakohteessa. Reklamaatiot tulee lähettää aina kirjallisesti Golf Plaisirille kahden kuukauden kuluttua matkan päättymisestä. Jos haluat antaa palautetta matkastasi, lähetä sähköpostia osoitteeseen
flex-golf@golfplaisir.fi.